
Gyermeked nem beszél? Helytelenül beszél?
A beszédhiba nem tragédia, de nem is tréfa.
A dinamikus fejlődéshez olyan motiváció szükséges, ami által a gyermek magától
érzi, képességei bővíthetők, és ez örömöt szerez neki. Ebben a folyamatban nyújtunk
segítséget, hogy a kommunikáció, a beszéd ne legyen akadálya a későbbi
érvényesülésnek.
A nem megfelelő beszédfejlődés később az iskolában tanulási
nehézségekben nyilvánulhat meg, így ilyenkor érdemes olyan logopédiai
módszereket alkalmazni, amelyek pont azon a vonalon segítik a tanulást, amelyen az
támogatást igényel.
Gyermekednek nálunk a helye:
- ha átmeneti tanulási gyengeséggel küzd,
- ha problémája akadt az írással vagy olvasása
- ha nehezen tud tartósan figyelni az iskolapadban
- ha magatartás és beilleszkedési zavarral küzd
- ha már van diagnózisa, de a korszerű módszerek hiányoznak a látványos fejlődéshez: ADHD, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, autizmus, down-szindróma ha a beszéddel akadt gondja
- vagy, ha képességei egy kicsit eltérnek a nagy átlagtól és gyógypedagógiai megsegítésre van szüksége a társadalomba való zökkenőmentes beilleszkedéshez.
A beszédhibák hátterében, a legtöbb esetben két ok állhat:
észlelési problémák, vagy motoros, kivitelezési nehézségek.
Ép beszédfejlődés ép hallást feltételez. Ezért az is nagyon fontos, hogy kizárjuk a
hallássérülés gyanúját. Sajnos az óvodás évek jellemző betegségei a megfázásos
hurutos megbetegedések. A beszédfejlődésnek ebben az érzékeny időszakában bajt
okozhat, ha évente több hónapig be van dugulva a gyerek orra. Ezért törekedni kell a
megelőzésre és nagyon fontos, hogy a gyerekeket minél előbb megtanítsuk orrot
fújni.
Előfordul, hogy ép hallás mellett, gyenge a gyerekek auditív feldolgozási készsége, vagyis beszédészlelési, beszédértési nehézséggel küzdenek. Ez azt jelenti, hogy pl. a gyerek nem észleli helyesen a hangok sorrendiségét, vagy hogy a gyerek nem észleli a különbséget egyes hangok között. (k-t, d-b-p, s-sz stb.) A fent említett feldolgozási nehézségek később komoly problémát okozhatnak az olvasás-írás tanulásakor. Beszédértési gondokról akkor beszélünk, ha a gyermek nem rendelkezik megfelelő szókinccsel, vagy nem tudja értelmezni a nyelvtani szerkezetet, ezért nem mindig érti a hallottakat.
Miben segítünk?
- a beszédindításban
- az artikuláció javításában
- a dadogás vagy orrhangzós beszéd tüneteinek enyhítésében
- megsegítjük az olvasást
- megelőzzük a diszlexiát
- komplex nyelvi zavarokat fejlesztünk
- beszédészlelési és beszédértési problémákat kezelünk
Mit tehetsz Te, gyermeked beszédészlelési fejlődéséért?
Az igazi, élő, egymás felé forduló kommunikáció csodát tesz. Meg kell teremteni a
meghitt egymásra figyelő pillanatokat, amikor a kommunikációnk nem
háttértevékenység közben történik (pl. mosogatás, vezetés), hanem 100%-os
egymásra figyelésről szól. A mese azon túl, hogy fejleszti a gyerekek képzelő erejét,
figyelmét, fejleszti a szókincset, a nyelvtani rendszerben való tájékozódást. Fontos,
hogy a mesélésben a gyerek ne mindig csak hallgató legyen, vonjuk be, kérdezzünk
vissza. Vitassuk meg az eseményeket, mondja el a véleményét, kérdezzük meg:
Szerinted mi fog történni? Te mit tennél?Ez nem csak a kommunikációt fejleszti,
hanem az érzelmi intelligenciát is. Ez utóbbi elengedhetetlen a jelenlegi
társadalomban való boldoguláshoz.