Gerincvédelem – tippek az iskolakezdéshez

A gerincvédelem gyermekcipőben jár, ezért fontos odafigyelnünk a részletekre. A magyar óvodáskorú gyermekek 62%-ánál, a középiskolások 80%-ánál megfigyelhető tartáshiba – könnyen lehet, hogy a Te gyermekedet is érinti. Ha igen, akkor azért, ha bizonytalan vagy ebben, azért, ha pedig csak szeretnéd megelőzni a problémát, akkor azért ajánljuk figyelmedbe összefoglaló blog bejegyzésünket – s ennek nyomán tartásjavító tornáinkat, tanácsadásainkat.

iskolatáska

Sajnos az ülő, mozgásszegény életmód már a fiatalabb gyermekeknél is okozhat tartáshibát, melynek nyomán előbb utóbb gerincferdülés, vagy porckopás okozta panaszok várhatóak a későbbiekben. A megoldást több, nagyon fontos elemből fogjuk tudni összerakni: rendszeres testmozgás, optimális otthoni tanulóhely kialakítása, jó iskolatáska kiválasztása, pihentető alvás biztosítása. Természetesen ide tartozik az iskolai körülmények gyermek- és gerincbaráttá alakítása az oktató és nevelő munka mellett, melyet megfelelő iskolai egészségfejlesztő programmal a (testnevelési órák keretein belül) lehetne megvalósítani. Nos, ez már kicsit keményebb dió, a jelenlegi helyzet szerint, sajnos. A mindennapi iskolai testnevelés bevezetése, lássuk be, hagy némi kivetnivalót maga után – mármint a megvalósítása. Az elképzelés maga a tökély, ám megfelelő személyi- és tárgyi feltételek nélkül egyszerűen nem érünk célt. A NAT és a kerettantervek minden gyermek számára előírják a tesi órákon elvégzendő speciális tartásjavító tornát – de ez ma Magyarországon nagyon kevés intézményben valósul meg: vagy azért, mert nincs megfelelő hely, eszköz, vagy egyszerűen azért, mert nincs képzett pedagógus erre a feladatra. Tehát, nagyon fontos, hogy tudjuk, mit tehetünk gyermekünk gerincének egészséges fejlődéséért – szülőként.

Egy igazán jó hangulatú, és megfelelő gerincvédő tanulóhellyel nem csak gyermekünk egészségéért tehetünk sokat, de talán a tanulás is könnyebben és gyorsabban fog menni 🙂 Fontos az alábbiakat szem elől tartva berendeznünk egy saját kis tanulókuckót:

  • Akkor lesz a szék megfelelő magasságú és az ülőfelülete optimálisan hosszú, ha lehetővé teszi, hogy az ülőfelületen a széktámláig hátra tudja csúsztatni a  fenekét, és közben talpa a földön teljesen leér, nyugalmi helyzetben.
  • A széktámla mindig olyan helyen és pozícióban legyen, hogy a derekát és a medencecsontját pont neki tudja támasztani – író és “figyelő” helyzetben is, továbbá a támla ne legyen túl hosszú (mert ez esetben akadályozná a hát felső részének, lapockák elhelyezkedését).
  • Figyeljünk arra, hogy az ülőtámla elülső része ne legyen éles: akadályozhatja a keringést.

Ha a szék háttámlája nem alkalmas a derék megtámasztására, tegyetek oda egy kispárnát, vagy bíztasd, hogy rakja a derekához a kezét gyakran, pihi képpen. Ha túl magas a szék, és a gyerek lába nem ér le a földre, az bizony megterheli a gerincet – egy magasítót, vagy kis sámlit/dobozt tegyél ilyenkor a kicsik lábai alá, amire feltehetik a tappancsokat.

  • Az asztal tekintetében elmondható, hogy -ahogyan a széknél is természetesen – a gyerek aktuális méreteihez kell igazodnunk, tehát a kisiskolásnak nem lesz jó a felnőtt íróasztal. Legjobbnak a dönthető lapú és állítható méretű íróasztalok bizonyulnak, érdemes ilyet választani.
  • Természetesen kiegészítőként használhatunk ékpárnákat a szék ülőfelületére téve, melyek optimális helyzetbe hozzá az ágyéki gerincet és a medencét, ha nem kényelmes a szék.

Ágy:

Az igazán pihentető alvás egy gyermek számára egyszerűen elengedhetetlen: válasszunk inkább picit keményebb fekvőfelületet, a puha vagy neadjisten gödrös sok gondot okozhat.

Következő igen fontos pont, a megfelelő iskolatáska. Elmondjuk, mire figyelj.

  1. Csakis olyan táskát válassz, ami üresen legalább könnyű… egy bőrtáska például önmagában is nehéz, hát még ha benne vannak a könyvek.
  2. Széles vállpántokkal rendelkező táska lesz a nyerő, ami nem vágja majd a gyerek vállát. Ezt a pántot mindig úgy állítsuk be, hogy a háton legyen fixálva, ne lehessen össze vissza csúsztatni, és lehetőleg (bármilyen trendi is mostanság a tinik körében főleg) ne a gyerek fenekét vagy derekát verdesse.
  3. Ha gyermeked inkább csak egy vállán szereti hordani a táskát, akkor is nagyon fontos, hogy ne legyen túl hosszúra engedve a pánt, illetve bíztasd, hogy felvátlva hordja a két vállán – a váltogatás akkor is fontos, ha kézben viszi a táskát.
  4. A jogszabályok szerint a (becsomagolt, tanszerekkel teli) táska nem haladhatja meg a gyermek testsúlyának 10%-át. Ezzel kapcsolatban már egyre több pozitív kezdeményezés születik évről évre mind a szülők, mind a pedagógusok részéről (benti szekrények elhelyezése stb).
  5. Vannak már piacon úgynevezett gerinckímélő, ergonomikus táskák, érdemes nézelődni.

gyt

Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a gerincvédelem, rendszeres testmozgás, a helyes ülés és a megfelelő iskolatáska (és hordozási szokások) megfelelő testtartáshoz, illetve olyan izomegyensúlyhoz vezet, amellyel megelőzhető például a fiatalkori porckopás és a gerinc más elváltozásai, gerincferdülés is. Természetesen nem a szülők dolga levezényelni egy-egy tartásjavító tornát otthon, ebben tudunk mi segíteni. Fontos, hogy mielőbb, lehetőleg még a probléma jelentkezése előtt olyan feltételeket biztosítsunk a gyermeked számára, mellyel könnyedén veszi akár az iskolakezdés, akár a tinikor akadályait.

 

Leave a Reply